Weekend we Wiedniu

Zgadza się, weekend to zdecydowanie za mało żeby zwiedzić Wiedeń. Ale biorąc pod uwagę krótką odległość od Polski Wiedeń jest jednym miejsc do zwiedzenia, jeżeli ma się akurat wolny weekend. Wiedeń odwiedziłem z przyjaciółką w sierpniu 2011 r., korzystając z nowopowstałego przewoźnika PolskiBus.com. Dzięki promocji przejazd z Katowic do Wiednia w całkiem komfortowych warunkach kosztował nas 10 zł.

Z Polski jechaliśmy przez Bratysławę nocnym kursem, dzięki czemu na miejscu byliśmy w sobotę, wczesnym rankiem. Mieliśmy całą sobotę i większość niedzieli na zwiedzanie. Pogoda dopisała średnio przeplatając słońce z lekką mżawką.

Szary poranek we Wiedniu

Wczesny poranek na dworcu wiedeńskim wygląda niezbyt przyjemnie, na szczęście później pogoda stopniowo się poprawiła. Po dobudzeniu się do końca i przestudiowaniu mapy stwierdziliśmy, że ruszamy pieszo do naszego hostelu. Zostawiwszy bagaże metrem dostaliśmy się do centrum. Tutaj może napiszę o nietypowej „atrakcji turystycznej”, przy jednej ze stacji metra możemy znaleźć „Opera Toilet”, która uraczy nas niezwykłym wystrojem oraz mieszanką utworów Beethovena odgrywanych z pełną parą (zagłusza wszystko ;) ). W sieci znalazłem nawet nagranie z tego miejsca :)

Bez obaw, w dalszej części będę pisał o poważniejszych miejscach :)

Dysponując niewielką ilością czasu zwiedziliśmy jedynie centrum miasta, w planach mieliśmy również Prater (park rozrywki), jednak nie zdążyliśmy go nawet zobaczyć. Wiedeń oferuje świetną komunikację, poruszaliśmy się metrem – szybkim, czystym i wygodnym. Podobno świetnie sprawdzają się również tramwaje.

Budynek we Wiedniu

Całe centrum miasta to tak naprawdę jeden wielki, piękny zabytek. Historyczne centrum jest zresztą wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zwiedzając je na każdym kroku można się natknąć na rzeźby, piękne budynki, fontanny. Śródmieście oszałamia klimatem i pięknem architektury.

Wiedeń

Nie będę opisywał wszystkich obiektów, które zwiedziliśmy w centrum Wiednia, staraliśmy się jednak odnaleźć wszystkie bardziej znane zabytki. Zdecydowanie warto zadbać o wygodne buty, bo trochę tego jest do obejrzenia, na samym końcu wpisu umieszczam kilka zdjęć. Oczywiście miejsca takie jak np. Katedra św. Szczepana (niestety remontowana), Kościół Wotywny, Belweder i MuseumsQuartier (dzielnica muzeów), Hofburg czy wiele innych to miejsca, które absolutnie polecam, znajdziecie je zresztą w każdym przewodniku.

W czasie bardzo intensywnego zwiedzania zrobiliśmy krótką przerwę na placu Maria Theresien Platz, która zmieniła się w krótką drzemkę na trawie przy jednej z fontann :)

MuseumsQuartier jest niezwykłym miejscem – jest to największy kompleks muzeów w Europie i jeden z 10 największych na świecie. Zwiedzanie go wymaga jednak większej ilości czasu niż mieliśmy.

Wieczorem, po całym dniu zwiedzania i niezbyt dobrze przespanej nocy mieliśmy wielką ochotę dobrze się wyspać i odpocząć. Moja przyjaciółka została więc w hostelu, ale ja wyruszyłem jeszcze zobaczyć Wiedeń nocą. Było to zdecydowanie mądre posunięcie, ponieważ miasto z zapadnięciem mroku zmienia się nie do poznania. I nie chodzi tu bynajmniej o zmianę oświetlenia. Miasto diametralnie zmienia swój klimat od A do Z, piękne historyczne budynki, rzeźby i fontanny tworzą niezwykłą atmosferę, a w mieście zaczyna się nocne życie. Niektóre miejsca pustoszeją, a place i parki zapełniają się młodymi ludźmi i muzyką.

Kolejny dzień to również zwiedzanie, nadal centrum i między innymi Ogród Volksgarten. Niestety niedziela było pogodna tylko do czasu, deszcz i konieczność wieczornego powrotu do Polski nieco nam ograniczyły możliwości zwiedzania. Mimo to mogę powiedzieć, że Wiedeń nadaje się również do krótkiego zwiedzania na weekend. Oczywiście niewiele i niezbyt dokładnie da się w ten sposób zwiedzić. Niemniej nawet dwa krótkie dni pozwolą nam poczuć niesamowity klimat tego miasta.